Jubilate logo
Gepubliceerd op:

Recensie kerstconcert Jubilate op dinsdag 19 december 2017
door Kees de Jong.

Kerst met Jubilate

Dinsdag 19 december j.l. heeft het Katwijks Christelijk Mannenkoor Jubilate haar kerstconcert gegeven met de toepasselijke naam ‘Kerst met Jubilate’. Sporthal Cleijn Duin is de concertzaal en de Jubilate vrijwilligers hebben hun uiterste best gedaan om de hal de sfeer van kerst mee te geven.

m_5671

Spijtig en een gemis dat het in Katwijk niet mogelijk blijkt om een dergelijk concert in een sfeervolle zaal te houden die de hoogstaande kerstzang nog verder versterkt.
In de afgelopen maanden is door dirigent en algeheel muzikaal leider Aldert Fuldner en de 160 koorleden hard gewerkt om ‘Kerst met Jubilate’ te laten sprankelen. En dat is ook deze keer weer gelukt: een evenwichtig kerstconcert mede vormgegeven door het Holland Symfonie Orkest, tweede dirigent en pianist  Arthur Postma en niet te vergeten sopraan Seajeong Kim. Deze sopraan geboren in Zuid-Korea, woonachtig in Nederland en verbonden aan het ‘Pohang City Choir’. Bovendien schitterde zij in musicals als The Sound of Music, Evita en The Phantom of the Opera.
Kerst in Katwijk en het bezoeken van het Jubilate kerstconcert hoort hierbij; zo denken de bijna  1000 aanwezige bezoekers er ook over.

Intrada

Keurig in het zwart gekleed wordt door het concert geopend met een Intrada bestaande uit een 4-tal prettig in het gehoor liggende en in het Nederlands gezongen kerstliederen. Het lied ‘Vrede’ luistert verstild, de stemmen van de vier zangpartijen brengen met het lied ‘Er is een roos ontstoken’ de volle aandacht van de bezoekers bij het koor. Hierna wordt kennis  gemaakt met de sopraan Seajeong Kim in ‘I wonder as I wander’. Jubilate heeft terecht ervoor gekozen om de sopraan gedurende het concert veelvuldig te laten zingen, of als soliste of in samenzang met het koor. De eerste strofen van het lied klinken nog wat gespannen maar alras worden de bezoekers gegrepen door de prachtig hoge sopraanstem van de Zuid-Koreaanse.

m_5673

Jubilate op haar best in het ‘Sanctus’, de muziekmap gesloten en 100% focus op de strak dirigerende Aldert Fuldner. Dit monumentale muziekstuk uit de Messe Solenelle van Charles Gounod is er voor ervaren koren als Jubilate en dat is te horen.  Gezien het karakter en muzikale opbouw een uitdaging die met de sterke soliste werkelijk prachtig wordt gezongen. ‘ Heilig is de Heer. Hemel en aarde getuigen van Zijn glorie!
‘For unto us a Child is born’ van Friedrich Handel. Alle reden om deze proclamatie in de uitvoering te onderstrepen; het lied kent abrupte tempowisselingen en toonverschuivingen. Jubilate heeft er  moeite mee  om de swingende ervaring die dit lied vraagt ook werkelijk uit te dragen. In het programma voor de pauze een improvisatie van pianist Arthur Postma. Traditionals worden afgewisseld door hedendaagse kerstmelodiën. Het is mooi  om te zien en te horen hoe Arthur Postma heel subtiel de veeleisende langdurende improvisatie speelt.

m_5767

Na een door Aldert Fuldner gearrangeerde ouverture door het Holland Symfonie Orkest, wordt  deze gevolgd door de gedragen zang van Jubilate ‘Daar is uit ’s werelds duistere wolken’. De pauze wacht maar hieraan vooraf zingen Jubilate en Seajeong Kim, in een bewerking van oud dirigent Sander van Marion, het fraaie ‘King all glorious’, verblijdt u in Zijn naam. En verheugd zijn de bezoekers zeker met dit eerste deel van het kerstconcert.

Na de pauze in het wit

Na de pauze opent Jubilate in het wit met een 4-tal internationale bekende- en onbekende kerstsongs. Het is  wennen als Jubilate nieuw werk zingt maar het is goed dat dirigent en koor deze uitdaging blijft aangaan. Het lijkt zelfs zo te zijn dat het koor  het lied ‘Carol brothers, carol’ met meer concentratie zingt dan het meer bekende  ‘The Kingdom is coming’, de inzetten zijn niet altijd scherp en gelijk.  Zuiver en gevoelig gezongen is de solo van de sopraan ‘Walking in the air’.
Jubilate zingt hierna, heel vertrouwd, een 3-tal bekende kerstliederen. Dit luistert goed waarbij het samenspel met de sopraan in ‘Mary’s Boy Child’ uiterst mooi  klinkt. De communicatie tussen sopraan en koor is deze avond sowieso harmonieus.
En dan ‘The little drummer boy’. Een jeugdige tamboer zorgt voor een strak ritme en de marsmatige parmantigheid van de tamboer wordt direct overgenomen door het koor. Een mooie samenwerking tussen Jubilate  en DVS Katwijk.

m_5964

Traditioneel wordt aan het einde van het concert het geliefde en inspirerende ‘Cantique de Noel’ door Jubilate gezongen en uiteraard klinkt bij dit wereldbekende kerstlied ook de glanzende stem van de sopraan. Even na 22.30 uur wordt ‘Kerst met Jubilate’ in samenzang afgesloten met ‘Ere zij God’.  Een ovationeel applaus volgt. Jubilate heeft de bezoekers gegeven waarvoor ze zijn gekomen.

Een evenwichtige programmakeuze, een sopraan met een heldere stem, een gedragen orkest en pianist, een uitgebalanceerde verlichting en prima geluidsversterking. En niet te vergeten een geconcentreerde koorklank en een accurate dirigent.

Kees de Jong