Jubilate logo
Gepubliceerd op:

Kerst met Jubilate

Een meer dan toepasselijk thema voor het kerstconcert van het Katwijks Christelijk Mannenkoor Jubilate. Immers voor tal van de 800 bezoekers begint de kerstperiode pas echt als het jaarlijkse kerstconcert van Jubilate is bezocht. Bezoekers die jaar in, jaar uit het concert bezoeken en telkens met een opgetogen kerstgevoel, na genietend van-  en met de  bekende- en minder bekende kerstliederen al neuriënd in gedachten, huiswaarts gaan.

jubilatekerst2016-13

Toon is gezet

Kerst met Jubilate maar ook  met sopraan Sanne Mallant, Arthur Postma op vleugel en muzikaal begeleid dor het Holland Symfonie Orkest. Dit alles onder leiding van de altijd rustig ogende maar o zo geconcentreerde en stimulerende dirigent Aldert Fuldner. Met het lied ‘De sterre gaat stralen’ wordt al direct de toon gezet voor het concert. Immers stralend is het feest van de geboorte van het Kind maar stralend kan ook het concert worden genoemd. Hoewel de koorbezetting de laatste jaren reduceert is er nog steeds sprake van krachtige mannenzang waarbij de 4 zangpartijen één geheel vormen. De balans kan tussen de krachtige bassen, melodieuze baritons en tweede tenoren en ingetogen eerste tenoren worden verbeterd. Maar goed beschouwd is het een wel heel kritische bezoeker die hier op let. Belangrijk is dat de bezoeker een concert krijgen voorgeschoteld dat herkenbaar is vanuit de ware Jubilate traditie. En dat is met dit kerstconcert zeker het geval. Wat een concentratie en ‘oog en oog’ contact heeft het koor met dirigent en publiek  als zonder map o.a. het ‘Veni Jesu’ en ‘Sanctus’ wordt gezongen.

jubilatekerst2016-33

Bijzonder dat sopraan Sanne Mallant, na haar ‘première’ tijdens het laatste zomerconcert, opnieuw acte de presence geeft. En dit is niet zomaar een keus. Na de meer dan positieve reacties op haar zomerse zangkunst is Jubilate uitermate vereerd dat Sanne met haar prachtige stem  het kerstconcert mede vorm geeft. Met enige spanning zingt zij ‘The Christmas Song’ maar alras verdwijnt de spanning en vult haar zelfverzekerde stemgeluid de in kerstsferen gehulde sporthal Cleijn Duin.  Wat een werk is dit geweest voor de vele vrijwilligers van Jubilate!

For unto us a Child is born

Dit concert zingt Jubilate nieuw kerstrepertoire waaronder ‘For unto us a Child is born’ van Georg Händel; door de bekende componist Tom Parker voor een veel grote publiek toegankelijk gemaakt. Het kost het koor veel energie om dit lied met tal van partij-wisselingen te zingen. Het lied had wat minder staccato en wat meer melodieus mogen klinken maar bovenal een prima prestatie van het koor.  In een ommezien van tijd is het programma voor de pauze gezongen met als afsluiter in samenzang met het publiek ‘Eer zij God in onze dagen’. De koorleden kleden zich om in het wit en het publiek praat na onder het genot van een kop koffie of drankje.

Jubilate, Jubilate

Wat klinkt ’die Vesper’ juichend met de woorden ‘Jubilate, Jubilate’. Het zou maar zomaar het clublied van het koor met de woorden ‘Hört vom Strand die Vesper singen’ kunnen zijn! Sopraan Sanne doet het publiek stil genieten met haar vertolking van ‘I wonder as I wander’. Het samenspel met het koor in ‘Mary had a baby’ klinkt goed en dat geldt zeker ook voor de beide instrumentale stukken van het orkest. Zou het publiek hebben herkend dat de instrumentale  ‘Kerstsonatine’ door de alom bekende pianist Louis van Dijk is gecomponeerd? Het is alweer enkele jaren  geleden dat Jubilate ‘The Promise’ van Dan Burgess heeft gezongen. Deze keer worden een 2-tal stukken ‘O come Emmanuel’ en ‘The Royal Line’ gezongen. Dan Burgess noemde de compositie  – bestaande uit 11 afzonderlijke delen – een viering van de komst van Gods Zoon, waarin de trouw van Gods belofte, de draagwijdte van Zijn plan, de diepte van Zijn genade en de onschatbare waarde van zijn eeuwige liefde voor de mens naar voren komt.  En is dit niet ook een krachtige samenvatting voor de kerstliederen die Jubilate gedurende dit concert heeft gezongen?

En als ‘Kerst met Jubilate’ wordt afgesloten met ‘Cantique de Noel’ en vervolgens het gezamenlijk gezongen ‘Ere zij God’, dan zijn de kerstdagen voor de 800 bezoekers echt begonnen. Het was donderdag 22 december weer traditioneel genieten in sporthal Cleijn Duin met het Katwijks Christelijk Mannenkoor Jubilate.