Jubilate logo
Gepubliceerd op:

Vorige week heeft Katwijks Chr. Mannenkoor Jubilate een zesdaagse concertreis naar de Poolse stad Krakau gemaakt. Daar werden drie concerten gegeven, de zoutmijnen van Wieliczka werden bekeken en er werd een bezoek gebracht aan het concentratiekamp Auschwitz.

Een reisverslag

Op weg naar Krakau
Woensdag, 20 mei/donderdag, 21 mei.
Al om half zeven staan zeven bussen op het Hoornesplein te wachten op meer dan drie honderd Katwijkers die op weg gaan naar de Poolse stad Krakau. JUBILATE VERTREKpixMannenkoor Jubilate gaat op reis! Niet alleen 110 zangers gaan mee, maar ook hun echtgenoten, familie en vrienden hebben zich voor de reis aangemeld. Jubilate is al meer op reis geweest. In het verleden werden Canada, Praag en Berlijn bezocht. Tien jaar geleden werd Rome aangedaan en de laatste koorreis was naar Londen en dat is al weer meer dan vijf jaar geleden.  We hebben een kleine 1300 km te gaan en dat betekent twee dagen in de bus met een overnachting onderweg. De reis begint heel voorspoedig en het weer is prima. Het is bewolkt met af en toe een zonnetje. De eerste stop is in Münster. Een mooie stad die, na hevige bombardementen in de Tweede Wereldoorlog, weer prachtig is hersteld. We mogen er twee uur rondkijken. Na nog een kort bezoek aan Eisenach, de stad van Maarten Luther, komen we in Jena aan. Daar staat een heerlijke warme maaltijd op ons te wachten en staan onze beloofde “kingsize”bedden klaar.
De volgende dag vertrekken we om 8 uur. Het blijkt al snel dat lang niet iedereen het beloofde grote bed op zijn kamer heeft aangetroffen en voor velen was de nacht te kort. De eerste uren is het heel rustig in de bus. De lunch gebruiken we in Görlitz, een mooi grensstadje aan de rivier de Neisse.  De volgende stop is Wroclow, het vroegere Breslau. Hier worden onze euro’s omgewisseld voor Poolse zloty”s. Met nog een korte stop bij een tankplaats komen we in ons hotel in Krakau aan.

Krakau
Vrijdag, 22 mei
Vandaag staat, onder begeleiding van een gids, een bezoek aan de oude stad Krakau op het programma.POLONAISE BIJ DE STRAATMUZIKANTENpix Niet voor niets wordt Krakau het “Florence van Polen” genoemd. Het telt maar liefst 6000 monumenten, waaronder 140 kerken. Deze stad is in diverse oorlogen gespaard gebleven en vele Poolse koningen hebben hier gewoond. Zij woonden in het kasteel van Wawel op een hoogte van 228 meter, aan de oever van de rivier de Wisla. Ook het gezellige grote marktplein en de Mariakerk maken indruk. De grote markt is een enorm plein met veel terrassen, allerlei leuke kraampjes en straatmuzikanten. Een heel gezellige drukte. Met een groep “jubilategangers” wordt spontaan een polonaise ingezet, tot grote hilariteit van het winkelend publiek. Niet ver van dit grote plein staat de Petrus en Pauluskerk. In deze kerk geeft Jubilate haar eerste concert. Deze avond wordt het koor begeleid door het kamerorkest van Krakau en de Poolse sopraan Katarzyna Guran. Doordat er overal flyers zijn uitgedeeld zit de kerk helemaal vol met Polen, toeristen en natuurlijk de eigen supporters. De akoestiek in deze kerk is overweldigend en het is een waar feest om in deze indrukwekkende ambiance te mogen zingen.

JUBILATE CONCERT KRAKAUpix

De zoutmijnen van Wieliczka
zaterdag, 23 mei
De zaterdagochtend kunnen we vrij besteden. De meesten laten zich door de bus naar het stadscentrum brengen, maar er zijn ook sportievelingen die te voet gaan. ’s Middags staat de zoutmijn van Wieliczka op het programma. Dit is een van de oudste zoutmijnen ter wereld. De gangen van de mijn zijn in totaal 300 km lang en bereiken een diepte van 327 meter. Het blijkt een vermoeiende tocht te worden.IMG_0631 Jubilate in de zoutmijnpix Eerst afdalen via talloze trappen naar een diepte van 64 meter. Daarna worden we rondgeleid langs een 3.5 km lange route. Deze voert ons naar een enorme kathedraal met prachtige Bijbelse voorstellingen. Onderweg wordt de geschiedenis van de mijn uitgebeeld door beelden van mijnwerkers en zien we standbeelden van historische en mythische figuren, allemaal uitgehouwen in het rotsachtige zout. In een van de ondergrondse zalen geeft Jubilate een concert á capella. Moe, maar voldaan, zijn we om 19.00 uur weer terug in ons hotel.

Auschwitz
Zondag, 24 mei
De zondag (eerste Pinksterdag) beginnen we met een kerkdienst in het grote bedevaartscentrum Jana Pawla II. Deze kerk is ingewijd door de Poolse Paus Paulus II en in dit gebouw wordt een aantal relikwieën van hem bewaard. Daarom komen hier jaarlijks meer dan 1 miljoen bezoekers. Jubilate mag hier zingen in de eucharistieviering. Na de kerkelijke viering vertrekken we naar Auschwitz. We nemen kennis van de gruwelijkheden die hier tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben plaats gevonden. We worden rondgeleid langs allerlei paviljoens.auschwitz birkenau Heel veel indruk maken de vitrines met duizenden schoenen, koffers en brillen. We zien de ontberingen van mensen die tegen hun wil in dit kamp terecht zijn gekomen, uitgebeeld op talloze foto’s. Hier vinden 1.1 miljoen mensen de dood. We worden er stil van!

Terugreis
Maandag 25 mei/dinsdag 26 mei
We hebben weer twee dagen nodig om weer terug in Katwijk te komen. De bussen volgen een andere route dan de heenweg. We bezoeken kort Jelenia Góra. Een mooie stad met 90.000 inwoners. Het oude centrum heeft gekleurde huizen, winkeltjes en pleintjes. Heel veel huizen zijn in Art Deco-stijl gebouwd. We overnachten weer in Jena. In Duisburg, aan de haven, nuttigen we met elkaar de afsluitende lunch. Na woorden van dank, besluiten we de bijeenkomst met het zingen van een lied. Veilig en wel komen we weer in Katwijk aan. We kijken terug op een prachtige reis waar we met elkaar opgetrokken zijn als een grote jubilate-familie. Een reis met heel veel hoogtepunten. We mochten drie concerten geven op bijzondere locaties. We hebben veel van de mooie stad Krakau en haar omgeving gezien. Een reis om met veel plezier op terug te zien!